Let op je woorden,
want iemand zal er akkoord mee gaan.
Liezi

maandag 14 juli 2014

Eindelijk begonnen

Vanaf m'n achtste was ik voortdurend bezig met de vraag 'hoe goed te handelen?' Natuurlijk bleken er geen vaste antwoorden, maar gelukkig waren er wel vaste principes. Principes van de 'natuurlijke weg', zoals die worden bezongen in de Lao Zi en de Chuang Zi. Dezelfde principes ontdekte ik in m'n werk als GZ-psycholoog en m'n levenslange studie van krijgskunst, vanaf m'n negende, waarvan de laatste zestien jaar fulltime beroepsmatig.

Na 9/11 kwam de reactie van Amerika...zo logisch, zo voorspelbaar, maar zo verschrikkelijk. Strategisch gezien een grote vergissing die uiteindelijk zou leiden tot onnoemelijk veel leed en schade en misschien wel het begin van wat het einde zou kunnen blijken te zijn van Amerika als 'wereldleider'.
Dat wilde ik toen schrijven, dertien jaar geleden, maar ik durfde niet, had geen vorm, geen platform.
Wel werd me duidelijk hoe zeer de zachte weg afweek van de weg zoals die zo vaak in het dagelijkse leven wordt gekozen en hoe extreem destructief dat is. Amerika had moeten rouwen. Dat had ik toen willen zeggen... Maar ja, wie ben ik. Makkelijk praten. Hoe kan ik weten wat goed is voor een ander en hoe kan ik er voor zorgen dat iemand anders dat doet waarvan ik vind dat het goed is? Beide vragen moet ik natuurlijk beantwoorden met: dat kan ik niet. En gelukkig maar. Maar zoals bijna ieder ander voel ik pijn als ik pijn zie bij anderen en voel ik dan de drang om te handelen. Om harmonie na te streven en leed en onrecht tegen te gaan. Een manier van handelen zou kunnen zijn: 
Use it! Use it! (en dan uitgesproken zoals Wesley Snipes dat doet in Blade III).
Gebruik de pijn om je eigen integriteit op te bouwen (niet om vampiers te gaan doden). Je integriteit is een in het lichaam verankerde toestand van lichamelijke en geestelijke harmonie, een ontspannen toestand waarin al de aspecten van wat je bent tot hun recht komen. Die toestand zou je aangeboren kunnen noemen, maar vraagt training en onderhoud omdat je groeit en verandert en ook je relatie met de buitenwereld voortdurend in beweging is. Je kunt de wereld niet (direct) veranderen (zonder brokken te maken en dus je integriteit te verliezen) dus gebruik je empathie om jezelf te trainen. Verhelder je integriteit en maak deze sterker zodat je meer buffer hebt voor de impact van het leven. Als je meer buffer hebt zul je minder snel mee doen aan de vaak voor de hand liggende weg van het vechten. Zo help je indirect en in het klein mee aan een betere wereld. 

Soms moet je jezelf beschermen en soms is het daarbij onvermijdelijk een ander pijn te doen, te beschadigen of uit te schakelen. Dao Lu is een methode om op een integere manier om te gaan met anderen, ook als er sprake is van conflicten, dreiging of geweld.
Dao Lu is een trainingsmethode van zowel je lichaam als je denken, als je emotionele huishouding. Je ontwikkelt noodzakelijke lichamelijke vaardigheden die invloed hebben op hoe je denkt en voelt. Voelen is de sleutel aangezien je daarmee je zintuigen traint om situaties helder in te schatten. Zintuigen geven je informatie over jezelf en je lichamelijke en geestelijke toestand en over de buitenwereld d.i. de mensen met wie je te maken hebt.
Voelen kan alleen als je ontspannen bent. Je kunt pas werkelijk ontspannen als je lichaam op een natuurlijke manier is uitgelijnd. Ontspanning en uitlijning vormen je structuur, waarover ik nog veel zal gaan schrijven.

Om terug te komen op m'n vraag 'wat is goed handelen?' Zou ik nu willen stellen dat, als je aanneemt dat we gevoelig zijn voor andermans leed, we zo moeten handelen dat we voortdurend onze natuurlijke ontspannen toestand dienen te handhaven. Zo creĆ«ren we harmonie in ons zelf en kunnen we passend reageren op anderen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten